Foreininga Bevar Dovrefjell mellom istidene (BDMI) sendte 20. november 2025 eit brev med krav til Klima- og miljødepartementet. Dei meiner at ei evaluering av forholdet mellom turistferdsel og villreininteresser er vilkår for drifta av turisthytta Snøheim.
| Bakgrunn: BDMI leverte i 2010 ei klage til Klima- og miljødepartementet på statens utbyggingsløyve ved turisthytta Snøheim på Dovrefjell. BDMI fekk ikkje medhald i klaga, og valde å saksøkje staten. Foreninga tapte med knapp margin, sidan DNT-hytta hadde vore ope såpass kort tid at det ikkje kunne bevisast at ho var til skade for villreinen. |
Kva skjer nå? BDMI krev dokumentasjon på den lovpålagte evalueringa av forholdet mellom turistferdsel og villreininteresser ved Snøheim. Etter departementets vedtak i 2010 og Borgarting lagmannsretts dom i 2013 er ei slik evaluering vilkår for drifta av turisthytta.
Dersom evalueringa blir neglisjert eller ikkje følgd opp tilstrekkeleg, kan det danne grunnlag for å ta opp att saka, med krav om at løyvet til å drive Snøheim skal trekkjast attende.

BDMI stiller spørsmål ved om evalueringa er følgd opp, og ber om fyldige opplysingar frå departementet. La villreinen leva! støttar kravet om oppfølging.
Foreningen BDMI – Bevar Dovrefjell Mellom Istidene:
Til Klima- og miljøverndepartementet
Trondheim, 20.11.2025
Snøheimdommen – krav til oppfølgning
Etableringen av Dovrefjell Sunndalsfjella nasjonalpark skjedde gjennom forskrift av 03.05.2002. Etter denne forskriften var det Dovrefjellrådet som kunne gi dispensasjon for tiltak innen parken, – på meget snevre betingelser. Dovrefjellrådet ga etter søknad DNT Oslo og omegn tillatelse til å etablere Snøheim som turisthytte, – etter at hytta på ulovlig grunnlag av en statsråd var gitt som gave til DNT noen år tidligere. Dette vedtaket ble påklaget av Snøhetta og Knutshø Villreinnemnd og BDMI til Miljøverndepartementet.
Klagesaken ble av departementet avgjort ved brev av 04.02.2010. Vedtaksbrevet inneholder følgende uttalelse fra departementet etter at det er slått fast at klagene ikke tas til følge (s. 7):
«Departementet vil likevel anføre at et sentralt vilkår for tillatelsen er at DNT Oslo og Omegn i samarbeid med villreinmyndighetene har en løpende evaluering av forholdet mellom turistferdselen og villreininteressene i området og iverksetter konfliktreduserende tiltak dersom det ansees nødvendig. Dette spørsmålet skal også være gjenstand for vurdering i forbindelse med senere revisjoner av forvaltningsplanen for nasjonalparken».
Dette element i departementets brev ble også tatt inn i domspremissene i Borgarting lagmannsretts dom av 14.10.2013 (Saksnr. 11-067153ASD-BORG/01). Her heter det i domspremissene s 13:
«Avslutningsvis viser lagmannsretten også til at departementets vedtak forutsetter en løpende evaluering av forholdet mellom turistferdselen og villreininteressene i området. Turistforeningen Oslo og Omegn er pålagt å samarbeide med villreinmyndighetene om en slik evaluering, og spørsmålet skal også vurderes i forbindelse med senere revisjoner av forvaltningsplanen for nasjonalparken».
Gjennom lagmannsrettens henvisning og gjentagelse av departementets vilkår for å ta i bruk Snøheim er dette gjort til et rettslig vilkår, – en sentral premiss for dommens resultat. Hvis det ikke følges opp på en forsvarlig måte eller neglisjeres, kan det danne grunnlag for å ta opp saken igjen med krav om at tillatelsen til å drive Snøheim skal trekkes tilbake.
Et sentralt spørsmål blir da om det er skjedd noe – forskning og/eller undersøkelser – i forholdet mellom villreininteressene og turistferdselen i det aktuelle området siden 2010 og 2013?
Det stilles også krav i dommen, og i departementets vedtak, om at det skal foretas en evaluering ved revisjon av forvaltningsplanen for nasjonalparken. Oss bekjent er det ikke foretatt noen revisjon av denne planen enda. Og når det skjer er vel uklart?
Vi ber om fyldige opplysninger om hva som ev er foretatt av «løpende evaluering» av «området», dvs. Hjerkinnflatene. Og hvis det ikke er foretatt noe som helst – noe vi har mistanke om – hvorfor?
For ordens skyld nevnes at det vi her tar opp, ikke har noe med det nasjonale tiltaksarbeidet for villreinen å gjøre. Dette setter vi stor pris på, selv om vi kunne ønske kraftigere virkemiddel enkelte steder.
Vi ville sette pris på et snarlig svar fra departementet.
Brevet sendes som elektronisk post.
For BDMI
Hans Erik Wold, styreleder
Sverre Løvaas, juridisk rådgiver
Svaret frå Klima- og miljødepartementet
Brevet frå Klima- og miljødepartementet 8. desember 2025 svarar ikkje på spørsmålet frå BDMI. Foreininga forventar eit reelt svar. Svaret frå Klima- og miljødepartementet kan lastast ned her:

Ein skyttelbuss fraktar turistar inn til DNT-hytta Snøheim, ved foten av Snøhetta.
Les meir om Snøheim-saka
- Aftenposten: Innlegg i av Henrik Hovland, leiar for Naturvernforbundet Oslo Nord: Ta ansvar for villreinen, DNT! Steng hytter som Snøheim
- NRK: Sak av Reidar Gregersen: Lesja kommune vil stenge DNT-hytter på Dovrefjell av hensyn til villrein – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio
- NRK: Reportasje av Reidar Gregersen: Yngvild Sæter og faren Svein mener det er på tide at vi som samfunn står opp for villreinen – Langlesing fra Innlandet
- Klassekampen: Innlegg av Svein Sæter og Yngvild Sæter: Statens svik mot villreinen | Klassekampen
- Adresseavisen: Sak av Grete Holstad: Svenskene legger ned turisthytte i Sylan. – I Norge bør DNT-hytta Snøheim fjernes – adressa.no
- Nationen: Kommentar av Hans Bårdsgård: Motkultur, Kommentar | Turistforeningens oppførsel i villreinområdene trenger mer, ikke mindre søkelys
- OPP: Innlegg av Per Egil Mork, styremedlem i BDMI: Villreinen og DNT-turismen
